Hvordan fungerer en kontoplan?
Annonce
Som erhvervsdrivende er det en fordel at have kendskab til begrebet kontoplan. Du behøves ikke at være ekspert i dette, hvis du overlader alt dit økonomiarbejde til en revisor eller bogholder, men det kan være en fordel at vide en smule om, hvordan det fungerer. Derfor bringes der her en guide til, hvordan og hvorfor man laver en kontoplan. I samme ombæring fortæller vi dig, hvor du finder en gratis skabelon til formålet.
Kort og godt om en kontoplan
Økonomistyring er en vigtig del af det at drive virksomhed. Det er nemlig alfa og omega, at du har et godt overblik over virksomhedens økonomi. I den anledning kommer en kontoplan ind i billedet.
Kontoplanen er en form for oversigt over virksomhedens konti, der skal bruges til at beregne, hvad der skal betales i moms og skat, ligesom det bruges til at beregne årsregnskabet.
Hvem bør lave en kontoplan?
Det bør alle virksomheder – store som små.
Der er dog frie rammer hvad angår kontoplanens indhold og opbygning. Du har dermed rig mulighed for at lave en kontoplan, der er tilpasset din virksomhed.
Den nemmeste løsning er selvfølgelig at benytte sig af et regnskabsprogram, hvor du kan benytte dig af en standardkontoplan. Den mulighed er tilegnet dig, der ikke har behov for at skræddersy din egen kontoplan. Dog skal det siges, at man i mange tilfælde kan slette og redigere de standardiserede konti. Det er desuden muligt at oprette nye konti ved behov. Dinero er et af de regnskabsprogrammer, der tilbyder dette.
Læs evt. om de forskellige kontoplaner via linket. Via linket kan du i øvrigt finde en gratis skabelon, så du kan komme i gang allerede i dag.
Jo flere konti, desto bedre økonomisk overblik (i de fleste tilfælde)
Som virksomhedsejer kan du i princippet oprette alle de konti til din kontoplan, som du føler behov for.
Og langt hen ad vejen giver det faktisk mening at oprette mange konti. Det kan nemlig være med til at skabe et godt overblik over, hvad der bruges penge på. For at skabe sig et overblik over udgifterne vil det være hensigtsmæssigt at samle alle relaterede udgifter under én og samme konto.
Eksempel: Du opretter kontoen 4000 – Annoncer og reklamer, hvor du kan samle alle reklamerelaterede udgifter. På den måde får du et godt indblik i, hvor mange penge du har brugt på annoncer og reklamer i den givne periode. Du kan også specificere udgifterne yderligere ved at oprette konti som 4010 – Annoncer i aviser og fagmagasiner, 4020 – Annoncer på Google og 4030 – Annoncer på sociale medier.
Selvom flere konti kan give et godt overblik, så kan for mange konti naturligvis også have den modsatte effekt. Undgå derfor at oprette så mange konti, at du mister overblikket. Så ryger fidusen ved kontoplanen nemlig.