Hvordan kommunikerer du bedst på skrift?
Dette indhold er sponsoreret
Kommunikation kan være en svær størrelse, specielt den skriftlige kommunikation, hvor man ikke står overfor modtageren og kan læse deres reaktion eller få direkte respons. Derfor er det vigtigt både for privatpersoner, virksomheder og offentlige institutioner at lære at kommunikere bedst muligt på skrift, så budskaber og beskeder når frem til de rigtige målgrupper og markeder og ikke går tabt eller rammer skævt. Der findes heldigvis et par tips og tricks der kan få kommunikationen til at stå skarpt. Denne artikel giver en række gode råd til den skriftlige kommunikation.
Oversættelse er vigtigt
Nogen gange kan det være nødvendigt at kommunikere på et andet sprog, og specielt i denne globaliserede verden er det vigtigere end nogensinde at der derfor er styr på oversættelsen. Oversættelse er vigtigt og skal gerne være af så høj kvalitet som muligt. Hvis ikke risikerer budskabet og den skriftlige kommunikation at falde til jorden på et udenlandsk marked, da vigtige oplysninger let kan blive lost in translation, som man siger. Hvis du ikke har erfaringen eller har ressourcerne til at oversætte selv er det heldigvis simpelt at få hjælp til oversættelse af dokumenter af professionelle, der har stor erfaring indenfor oversætterbranchen. Så kan du få oversat alt lige fra et blogindlæg, en hjemmeside eller et nyhedsbrev, til officielle dokumenter og kontrakter.
Husk grammatikken
Grammatikken er også alfa og omega i god kommunikation. Der er ikke noget, der får en tekst til at falde til jorden hurtigere end stavefejl, kommafejl og forvirrende syntaks, der giver et dårligt indtryk og trækker fokus væk fra selve teksten. Hav derfor styr på kommareglerne og husk stavekontrollen. Undgå også lange og knudrede sætninger, der ofte gør mere skade end gavn. Prøv i stedet at skriv mere direkte og enkelt, dog uden at det bliver kedeligt. På den måde vil modtageren have lettere ved at gennemskue hovedpointerne og bliver ikke distraheret af lange sætninger, dårlig grammatik og uklar kommunikation.
Tænk over målgruppen
Et sidste råd til hvordan man kommunikerer bedst muligt er at tænke over målgruppen. Alt afhængig af hvem du skriver til, størrelsen på din målgruppe og hvilken branche du skriver indenfor vil det være nødvendigt at tilpasse den skriftlige kommunikation. Det indebærer for eksempel den overordnede tone der bliver brugt, hvor teksten både kan lyder formel og uformel, men også de enkelte ord der bruges. I nogle tilfælde kan det for eksempel være nødvendigt at enten forklare i dybden eller helt undgå fagbegreber og interne vendinger, mens det i andre sammenhænge vil være åbenlyst over for dine læsere hvad det betyder. Tænk derfor over modtageren.