Hvordan starter man en webshop?
Sidder du lige nu med drømmen om at sælge varer på nettet? Så har følgende spørgsmål nok flere gange meldt sig: Hvordan starter man en webshop fra bunden? Det er nok en af de ting der bliver Googlet mest i øjeblikket. Specielt her i corona krisen har det været meget oppe i medierne at det er på tide at flere og flere butikker kommer online. Dem der kun lever med en fysisk tilstedeværelse, har haft det svært, fordi de er blevet påduttet at lukke.
Tværtimod har dem der altid har været gode til at være ”digital first” – også vundet fordi de har kunnet tilbyde deres kunder og potentielle kunder en platform og dermed har kunnet opretholde deres forretning.
Jeg tror ikke det er en trend vi vil se falde over de næste par år. Selv de helt store virksomheder såsom Salling Group har meldt ud at de nu vil investere over 500.000.000 i krigen om onlinemarkedet for dagligvarer.
Ofte sker der det når de store går forrest at andre så følger med, hele underskoven. Og det er det jeg tror vi er ved at se på onlinemarkedet i dag. Der er naturligvis mange der allerede har en webshop, men den generation der har været modstander, er nu ved at indse at internettet er kommet for at blive.
De fleste industrier er allerede presset – men du skal starte en webshop alligevel
Det er klart at brancher såsom fashion, elektronik, beauty og generelt de store kategorier er ved at have fundet en maksimal kapacitet og det gør også at der er flere og flere af de mindre webshops der har det hårdt.
Jeg vil alligevel anbefale at man starter en webshop – hvorfor? Fordi man kan lære så ufattelig meget af det og fordi der altid er plads til webshops der har personlighed. Det er klart at der altid vil komme en mætning af markederne når der kommer nok spillere til. Men jeg tror stadig at flere og flere forbrugere ønsker den personlige oplevelse når de handler på nettet.
Derfor mener jeg også at man som erhvervsdrivende skal tage springet. Udover at man lære at navigere i de digitale termer så lærer man også at forstå hvad ens kunder vil have, hvilket i sig selv er super vigtigt. De digitale snitflader kan være med til at skabe en dialog i øjenhøjde, noget der kan gavne alle virksomheder.
Desuden må vi nok erkende at en webshop skal være en del af en strategi for en virksomhed der gerne vil sælge til den næste generation. Generationen der er vokset op med smartphones og er vant til at handle på nettet – og i hele verden for den sags skyld. Der er faktisk ingen vej udenom. Den generation kommer til at stille store krav til hvordan de kan købe deres produkter, og det tyder på at flere og flere fysiske butikker må se sig være omdannet til showrooms i fremtiden.
Men det kan også have sin charme – det hele handler hvad forbrugeren ønsker. Derudover er det i dag også blevet meget nemmere at starte sin egen webshop end det var for 5-10 år siden, så teknologien har også gjort at man kan komme i gang for et relativt lavt budget.
Så tag chancen, lær en masse og hav det sjovt undervejs!