Hvordan bliver man pilot?
Som pilot har du og en anden pilot ansvaret for at føre et luftfartøj (typisk et fly) sikkert fra start til landing. Dertil er det også piloten, der står for at planlægge flyvningen. Det sker bl.a. ved at indhente oplysninger, der kan være relevante for flyvningen. Det inkluderer oplysninger om vejr, rute og passagerer.
På trafikflyveruddannelsen kan du få udstedt et certifikat, der svarer til den flytype, du skal bruge (enten et fastvinget fly eller en helikopter) i dit job som civil erhvervspilot. Når du er færdig med din uddannelse, er det muligt at blive ansat ved enten et større eller et mindre flyselskab.
Uddannelse som pilot
Uddannelsen som trafikflyver er bestående af flere niveaudelte pilotuddannelser. Disse uddannelser skal du tage trinvis. Det kan du gøre enten integreret eller modulopdelt. Alle danske flyveskoler er godkendt efter et nyt regelsæt, der er udstedt af Det europæiske agentur for luftfartssikkerhed, EASA.
Vær dog opmærksom på, at Trafik- og byggestyrelsen er ved at indføre en række nye regler i Danmark.
Integreret uddannelse
Hvis du tager en integreret uddannelse, så betyder det, at alle trin tages lige efterhinanden. Derfor tager du hele uddannelsen i et sammenhængende forløb. Det er den valgte skole, der er ansvarlig for at tilrettelægge uddannelsen. Der er tale om en relativt intensiv uddannelse, der typisk varer i omkring to år.
I og med, at det er en intens uddannelse, er der ikke mulighed for at passe et fast arbejde ved siden. Skolerne der udbyder den integrerede uddannelse, kan ligeledes have valgt at sammensætte uddannelsesforløbet på forskellig vis. Derfor er det en god idé at kontakte dem først, så du kan høre mere om struktur og økonomi.
Modulopdelt uddannelse
Hvis du i stedet vælger at tage en modulopdelt uddannelse, så tages hvert trin et ad gangen. De er typisk kun afbrudt af de perioder, hvor du skal passe dit job ind imellem. Derfor skal du dog også regne med, at det er en uddannelse, der tager længere tid end den integrerede, da den vil have en varighed på cirka fire år.
Derfor skal det naturligvis understreges, at du selv har ansvaret for at gennemføre din uddannelse. Derfor er det også dig selv, der skal overholde samtlige deadlines, der er påkrævet af lovgivningen. Uddannelsen til trafikflyver er bestående og opbygget af de følgende uddannelseselementer:
- PPL, Private Pilot Licence: Her er der tale om den grundlæggende pilotuddannelse. Derfor er det også første trin i uddannelsen som erhvervspilot. Et sådant certifikat giver dig ret til at flyve både små og mindre flytyper, som man har fået rettighed til (type: rating).
- CPL, Commercial Pilot Licence: Når du har denne licens, får du ret til som styrmand og pilot at flyve et fly, der bruges til erhvervsmæssig flyvning. Dette er et andet trin i uddannelse som trafikflyver. For at få det fulde certifikat, skal du dog også gennemføre det sidste trin af uddannelsen.
- ATPL, Airline Transport Pilot Licence: Dette er sidste trin i uddannelse. Det giver dig ret til at arbejde som kaptajn på tunge luftfartøjer. Denne del tager man typisk efter et par års praksis som styrmand. For at få ATPL skal man have et vist erfaringsniveau eller har et vist antal flyvetimer totalt set. Det er dog også et krav, at du har aflagt flere prøver over for luftfartsmyndighederne.
Uddannelsen giver dig en række rettigheder
I løbet af uddannelse indgår der også en række erhvervelser af rettigheder. Det kan blandt andet være retten til instrumentflyvning, men også flyvning med flermotorede fly. Dertil er det også et krav, at piloter opnår en såkaldt type rating. Det er en rettighed til at flyve hver enkelt flytype i de klasser, som det giver ret til at flyve.
Eksempelvis har hver af de store trafikfly hver deres type rating. Det betyder, at det som elev er et krav, at du har en type rating på den flytype, du skal flyve, hvis du ønsker at komme i betragtning til et job. Alle uddannelsernes indhold er selvfølgelig bestående af både en teoretisk del og en praktisk del.
I den teoretiske del bliver der undervist i fag såsom aerodynamik, flyveplanlægning, meteorologi, aeroplan- og motorlære, flyveinstrumenter, navigation samt love og bestemmelser. Dertil undervises der også i både flyvemedicin, flyvepsykologi mv. Alle fag afsluttes med en skriftlig prøve over for Trafik- og byggestyrelsen.
Hvordan foregår den praktiske del?
Den praktiske del bliver derimod gennemført som flyvning i en- og tomotoret fly. I nogle tilfælde foregår det dog også i en simulator. Der er forskel på de simulatorer, der bliver brugt på de forskellige skoler. Derfor er det også en god idé, at du forhører dig om, hvilke simulatorer, de bruger på de enkelte skoler.
Uddannelsen afsluttes med en række praktiske flyveprøver. Disse aflægges altid på fly over for kontrollanter, der kommer fra Trafik- og byggestyrelsen. Når du er færdig med det samlede forløb, vil du have adgang til alle de certifikater og beviser, der er påkrævet, for at kunne få job som flystyrmand i større luftfartsselskaber.
Alle danske flyskoler uddanner piloter på fastvingede fly
Hos alle danske flyskoler kan du uddanne dig som erhvervspilot på fastvingede fly. På Billund Air Center og på Learntofly tilbydes der ligeledes uddannelsen som civil helikopterpilot. Der findes dog også enkelte skoler, der tilbyder et modul inden for aerobatics, som også kaldes for kunstflyvning.
Endvidere er der også danske flyveskoler, der tilbyder ekstra timer på tomotoret fly. Det er et krav, at du har gennemgået disse timer, hvis du skal opfylde kravene for ansættelse som flyvestyrmand i SAS. I dag tilbyder de fleste skoler en integreret uddannelse, der består af trin med vekslen mellem teori og praksis.
Adgangskrav for uddannelse som pilot
For at blive optaget på pilotuddannelsen, skal du leve op til det følgende:
- Du skal være fyldt 18 år (for at blive optaget på CPL skal du dog være 21 år)
- Du skal have gode skolekundskaber i hhv. dansk, engelsk og matematik
- Du skal have bestået optagelsesprøven
- Du skal også have et godt helbred, som fastslås ved, at du gennemgår en helbredsundersøgelse. Der er også en række medicinske prøver til trafikflyvercertifikat, der skal bestås. Dette er et krav, der er udstedt af rafik- og byggestyrelsen
Vær desuden opmærksom på, at der også er nogle danske skoler, der stiller yderligere krav.
Helbredsundersøgelse forud for pilotuddannelse
Undersøgelsen, der kaldes for Medical Class 1, skal gennemgøres forud for uddannelse. Det gøres for at sikre, at du lever op til de helbredsmæssige krav, der stilles til en trafikflyver. Det er et krav, at du er rask og at du ikke har nogen former for gener. Du skal også have et normalt syn, men må gerne bruge briller eller linser.
Dertil skal det også gøres klart, at de følgende skal være helt normalt; hørelse, farvesans, hjerte og kredsløb, lungekapacitet samt fordøjelse og stofskifte. Det er også et krav, at du ikke bærer på en seksuelt overført sygdom. Slutteligt, så er det også et krav, at du ikke har en neurologisk eller psykiatrisk diagnose.
Som angivet, så må du gerne gå med briller eller bruge kontaktlinser. Det er dog kun ved mindre korrektioner af synet. Farveblindhed og farvesvaghed accepteres ikke, hvorfor det heller ikke er tilladt at normalisere det med briller eller linser. Selve undersøgelsen skal besøges og udføres hos en godkendt flyvelæge.
For prøven skal der betales et gebyr på ca. 7-8000 kr. Du kan finde en komplet oversigt over godkendte flyvelæger på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Optagelsesprøve til pilotuddannelse
Optagelsesprøven (kaldes også for egnethedsprøven) bliver udført af hver enkelt flyveskole. Derfor kan den også variere fra skole til skole. Ofte består den af en personlighedsanalyse, en matematikprøve, en prøve i dine engelske sprogkundskaber, en håndelagsprøve i flysimulator, og afsluttes med en personlig samtale.
Du skal typisk betale for optagelsesprøven. Også i forhold til denne er der dog forskel på de enkelte skoler. Nogle steder er den gratis, mens den andre steder kan koste op mod 7.000 kr. Prøven betales naturligvis af ansøgeren, såfremt optagelsesprøven ikke er gratis.
Pilotuddannelse pris – hvad koster pilotuddannelsen?
En pilotuddannelse er ikke gratis. I Danmark skal man desuden selv betale for den. Der er ikke en fast pris på en pilotuddannelse, da den varierer fra skole til skole. Du kan dog forvente en pris på mellem 650.000 kr. og 800.000 kr. Det afhænger desuden af, hvorvidt du køber en type rating til en bestemt flytype.
Hvis du vælger en integreret uddannelse, så giver den ret til at søge SU. I nogle tilfælde er det desuden muligt at få forhøjet SU. Som der er givet udtryk for herover, så er der forskel på priserne fra skole til skole. Det er dog ikke kun prisen, der varierer. Det er ligeledes noget, der gør sig gældende for indholdet.
Derfor anbefales det, at du besøger de enkelte skoler til et informationsmøde. Her kan du både få et konkret tilbud og en uddannelsesaftale. Der er dog nogle skoler, der har et samarbejde med et pengeinstitut, hvilket muliggør finansiering af uddannelse til erhvervspilot. Det er dog ikke et krav at bruge denne løsning.
Vigtigt at få en skriftlig aftale med skolen
Det er vigtigt, at du sørger for at have en skriftlig aftale med skolen, hvoraf det fremgår, hvad din uddannelse koster. Endvidere skal aftalen også indeholde, hvilke vilkår der gælder, hvis din uddannelse forsinket. Det er også en god idé at få en pris på flere flyvetimer, hvis det er noget, der skulle blive behov for.
På nogle skoler betales undervisningen forud. Andre steder er det muligt at betale den i rater. På nogle skoler er det faktisk også muligt at betale bagud, i takt med at man gennemfører sin uddannelse. Det er en praksis, der er at foretrække, da du dermed undgår at stå med en økonomisk risiko.
Om jobbet som pilot
I et moderne fly foregår en stor del af flyvningen ved hjælp af en avanceret computer. Den kaldes typisk blot for en automatpilot. Piloternes opgave er derfor især at overvåge de enkelte instrumenter. Dertil skal de også sikre, at flyvningen foregår planmæssigt. Hvis den ikke gør, så skal de være i stand til at gribe ind.
Forud for en flyvning har piloterne dog også til opgave at indhente relevante oplysninger. Det inkluderer bl.a. oplysninger om vejr, rute, eventuelle forsinkelser samt restriktioner i både luftrum og lufthavn. De skal også have kendskab til både passagertal og fragtmængde, inden de letter.
Inden start skal piloterne desuden udarbejde en driftsflyveplan, der indeholder relevante oplysninger om fx rutecheckpunkter, luftfartøjets vægt og balance, højde mv. Inden flyet letter fra jorden, skal alle de tekniske systemer og alt udstyr samt brændstofforsyningen tjekkes. Dette udføres efter nogle faste rutiner.
De piloter, der flyver på fjernruter, har meget skiftende arbejdstider. Derfor vil de ofte også være hjemmefra i enten kortere eller længere perioder ad gangen. Arbejdet kan være stressende, da der kan opstå scenarier, hvor du skal træffe hurtige beslutning. På fjernruter krydser flere tidszoner, hvilket vil påvirke døgnrytmen.
Moderne fly kan klare mange ting selv
I dag kan de moderne fly klare en del ting selv. De kan fx sagtens lave en perfekt landing i tåget og usigtbart vejr. På trods af dette, så er det dog meget normal kutyme, at piloterne selv udfører landinger og starter på egen hånd. Det gøres med henblik på at minimere slidtage og vedligehold på håndelaget.
Under hele flyvningen skal man selvfølgelig holde sig i radiokontakt med flyveledelsen. Det er meget normalt, at denne kommunikation foregår på engelsk. Typisk skiftes kaptajn og styrmand i løbet af turen til at styre flyet, og til at passe radio og navigation. Derfor har man sjældent én af opgaverne hele vejen.
I ældre fly er en flymaskinist med
Hvis der er tale om et fly af ældre dato eller én af Flyvevåbnets helikoptere, så omfatter flybesætningen også en flymaskinist. Hvis du er uddannet flyvemaskinist, så er din opgave at betjene det tekniske apparatur i flyet. En flyvemaskinist er en flymekaniker eller en pilot, der har videreudannet sig og fået et såkaldt F-certifikat.
Under flyvningen har flyvemaskinisten til opgave at overvåge de tekniske installationer. Vedkommende skal dog også overvåge både motor-, flyve- og navigationsinstrumenter under hele flyvningen. Han eller hun vil også deltage i radiokommunikationen samt rapportere til den øvrige besætning, hvad instrumenterne viser.
Hvis du som pilot er uddannet inden for militæret (flyvevåbnet, hæren eller søværnet), så kan du få udstedt trafikflyvercertifikater ved at uddanne dig på en flyveskole. Det er en uddannelse, der skal tilrettelægges til den individuelle person. Den bliver afsluttet med en praktisk flyveprøve over for Statens Luftfartsvæsen.
Ydermere er der også nogle piloter, der har certifikat til at flyve helikopter. De kan selvfølgelig varetage andre opgaver. Ofte er der dog tale om transportopgaver til og fra oliefelter i Nordsøen eller på Grønland. I dag er det desuden muligt at blive pilot i en akutlægehelikopter.
Pilot løn – Hvad tjener en pilot?
Den gennemsnitlige indtægt pr. måned for en nyuddannet pilot (2018) lyder på 57.750 kroner. Det er dog en indtægt, der dækker over både pension, tillæg, værdi af personalegoder mv. Kilden på dette er Danmarks Statistik. Dog bør det nævnes, at der er mange piloter, der tjener mere end førnævnte beløb.
Piloter har ingen fælles overenskomst, men har derimod en overenskomst i hvert enkelt selskab. Det betyder også, at der er forskel på begyndelseslønnen, som typisk er størst i de større selskaber. I takt med at du får mere erfaring, så stiger din løn også. Enkelte kaptajner kan tjene omtrent 100.000 kroner i måneden.
Det viser også, at der er stor forskel på lønnen for piloter. Den adskiller sig ift. erfaring, flyselskab mv. Du kan derfor tjene både mindre og mere end de førnævnte 57.750 kr. Lønnen er typisk bestående af en grundløn, diæter, forskellige tillæg samt en pensionsordning.
Det er relativt normalt, at du i de fleste luftfartsselskaber bliver afskediget med pension i 60-års-alderen.
Pilotuddannelse i udlandet – er det muligt?
Hvis du har et ønske om at uddanne dig som pilot i udlandet, så er det ikke umuligt. Der er dog en vis række forhold, du skal være opmærksom på. Det gør sig hovedsageligt gældende, hvis du har til hensigt at bruge din uddannelse i erhvervsmæssig sammenhæng her i Danmark.
Alle godkendte flyveskoler i Europa underviser med udgangspunkt i de gældende europæiske EASA-regler. Der findes også skoler i USA, men de underviser dog med afsæt i de amerikanske regler. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at en uddannelse, der ikke er taget i Europa, heller ikke kan anvendes i Europa.
Dertil bør det også nævnes, at hvis du tager din pilotuddannelse i udlandet, så kan det være nødvendigt med efteruddannelse i Danmark. Det kan være et krav, før du kan udnytte de tilknyttede rettigheder her i landet. Ydermere er det også vigtigt at undersøge de økonomiske forhold, da de er anderledes end her i landet.
Eksempelvis er det ikke muligt at få SU til den modulare uddannelse. Derfor kan det være svært at få det hele til at hænge sammen, hvis du ikke har en stor opsparing eller lignende. Det betyder også, at der sjældent er fordele forbundet med at tage din pilotuddannelse i et andet europæisk land.