Hvordan melder man sig ledig?
Det er ikke en rar situation at skulle melde sig ledig. Hvis du er blevet ledig, ved du sikkert selv, at det ikke er sjovt. Det er dog ikke noget, der ændrer på, at der er en række ting, der skal være styr på, hvis du er blevet ledig. Du skal nemlig selv sørge for at melde dig ledig, så du kan få enten dagpenge eller kontanthjælp.
Der skal ikke være nogen tvivl om, at det ikke er alle, der ved, hvad de skal gøre, hvis de er blevet ledige. Er du en af dem, der ikke ved, hvordan du får meldt dig selv ledig, så skal du blot læse med her. Her finder du nemlig en kort beskrivelse af, hvad du skal gøre, hvis du står i den situation, at du er blevet ledig.
Er du medlem af en a-kasse?
Hvis du er medlem af en a-kasse, og er berettiget til at få dagpenge, er der tre ting, der skal gøres, når du skal melde dig ledig. Heldigvis kan du klare det hele på jobnet.dk, hvorfor det er samlet ét sted.
På den første dag, hvor du er ledig, skal du klare det følgende:
- Du skal lave en bruger på jobnet.dk. Til dette skal du bruge dit NemID. Når du har lavet din bruger, skal du melde dig ledig.
- Dertil er det også et krav, at du angiver mindst ét jobønske.
Senest 2 uger efter 1. ledighedsdag er det påkrævet, at du får styr på det følgende:
- Du skal lave dit CV og gøre det tilgængeligt, så virksomhederne kan finde dig og det
- Du skal desuden også løbende registrere din jobsøgning i jobloggen på Jobnet.dk
Det er også muligt at melde dig ledig i din a-kasse, hvis du ønsker dette. Hvis du har brug for hjælp til dette, er det bedst, at du tager kontakt til din a-kasse. Hvis du gør det, kan du være sikker på, at du kan få hjælp til at melde dig ledig, så du kan få dine dagpenge.
Skal du have enten kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse?
Hvis du har i sinde at ansøge om kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, så skal du følge den nedenstående proces:
- Du skal oprette dig som bruger med NemID på Jobnet.dk, hvor du også skal melde dig ledig. Når det er gjort, så skal du møde op på dit jobcenter på førstkommende åbningsdag. Her skal dit jobcenter nemlig behandle din ansøgning om forsørgelsesydelse.
Senest 3 uger efter 1. ledighedsdag har du pligt til at få styr på følgende:
- Du skal have oprettet et CV, som er gjort tilgængeligt, så virksomheder kan finde både dig og det
- Det er også et krav, at du løbende sørger for at registrere din jobsøgning i jobloggen på Jobnet.dk
Hvis du har brug for hjælp og vejledning, er det altid lettest at møde op på dit jobcenter. Her er du nemlig sikker på, at du kan få hjælp til det, som du har problemer med.