Hvordan udregner man ROAS på Google Ads kampagner?
Hvis du til dagligt arbejder med Google Ads i din forretning, så er du uden tvivl vant til at holde et meget skarpt øje med, hvor mange penge der bruges, og hvor meget dine annoncer har omsat for. Sidder du dog hele tiden og manuelt udregner, hvordan forholdet mellem omsætning og omkostninger ser ud? Så må du ikke stoppe dig selv fra at læse videre.
Begrebet “ROAS” står for “Return On Ad Spend”. Med andre ord er det præcis dét nøgletal, du på nuværende tidspunkt er ude efter. Du har måske tidligere hørt om “ROAS”, men tænkt over, hvad det betyder? Vi vil herunder gennemgå, hvad det er, hvorfor det er vigtigt og hvordan du selv kan udregne din ROAS på dine kampagner!
Hvad er ROAS?
ROAS er et nøgletal, som giver udtryk for, hvor meget omsætning du henter ind i forretningen kontra de udgifter, du har til annoncer. Typisk vil man tage den samlede udgift til eksempelvis en kampagne og holde denne op imod den omsætning, det har skabt. Et regneeksempel er herunder angivet.
- Forbrug: 1000,- DKK
- Omsætning: 4.500,- DKK
- ROAS: 4,5
Ovenstående er ganske simplificeret, da vi i eksemplet ikke har regnet med moms. Der er endvidere stor forskel på, om annoncører udregner ROAS med eller uden moms. Det ene er ikke nødvendigvis ikke mindre rigtigt end det andet.
Hvorfor er ROAS vigtig i arbejdet med Google Ads kampagner?
Det er vigtigt, at du altid kan vide dig sikker på, om du tjener penge eller ej. ROAS giver dig en god indikation om hvorvidt dine markedsføringskroner skaber omsætning, eller om de er bedre investeret et andet sted. Når du har lavet en ny kampagne, er det vigtigt løbende at holde øje med, om du har en god ROAS på denne. Du skal passe på med at kigge på din samlede ROAS over alle kampagner, da du typisk vil have et par kampagner, der indeholder dit brand i søgetermerne. Her vil du ganske naturligt have en høj konverteringsrate, lave omkostninger og derved en høj ROAS. Man må derfor ikke stirre sig blindt på den overordnede ROAS.
Ser du at en kampagne ikke har en ROAS, som er høj nok til, at I tjener penge på markedsføringen, så kan I gøre jer flere overvejelser.
- Bør pengene bruges et andet sted?
- Tjener vi pengene hjem via vores remarketing annoncer på eksempelvis Facebook?
- Er vores attribueringsmodel retvisende?
- Kan der optimeres på kampagnerne? Eksempelvis ved at skrive pris på annoncen, så folk kun klikker sig ind, hvis de rent faktisk er interesseret i produktet givet prisen?
Ovenstående kan være gode tanker at gøre sig, når man arbejder med Google Ads kampagner.
Hvordan udregnes ROAS?
En ROAS udregning behøver ikke at være svær. Det behøver endvidere ikke at gøres ved hjælp af manuelt arbejde. Der findes diverse ROAS beregnere på markedet, og alternativt kan du få Google selv til at vise dig nøgletallet. På engelsk hedder den “Conv. Value / Cost” og derved kan du konstant holde øje med, om din ROAS er godkendt eller ej.
Husk dog at ROAS blot er et øjebliksbillede og et ganske overordnet et af slagsen; skal du udregne profit pr. ordre, så kræver det nogle andre værktøjer. Disse kan dog være gode at kende til.