Hvordan vurderer jeg en virksomheds troværdighed og økonomi?
Som erhvervsdrivende kan du drage nytte af at vide, hvordan du vurderer troværdigheden af andre virksomheder. Grundig research og sund fornuft kan nemlig være medvirkende til, at du ikke bliver snydt.
På baggrund af de indsamlede data omkring en given virksomhed og deres økonomi kan det f.eks. være, at du erfarer, at det ikke er hensigtsmæssigt at give dem kredit. I stedet skal du kræve upfront betaling, så du er sikret dine penge. Få endnu flere tips her i artiklen.
#1 Gennemgå virksomhedens hjemmeside med kritiske øjne
I dag har langt de fleste virksomheder en hjemmeside, hvor du kan læse om, hvad de har specialiseret sig i, hvor mange års erfaring de har og meget, meget mere. Inden du indgår en aftale med en ny leverandør, kan du med fordel lægge vej forbi deres hjemmeside, som bør gennemgås med kritiske øjne.
Du bør i forbindelse med dit besøg lægge vægt på følgende:
- Fremgår virksomhedens registreringsoplysninger og kontaktoplysninger tydeligt?
- Fremgår det tydeligt, hvem der driver virksomheden?
- Hvordan er kvaliteten af deres tekster? (vær især opmærksom på maskinoversatte tekster)
- Hvordan er helhedsindtrykket? (føler du dig tryg?)
Er der tale om et .dk domæne, så kan du også gøre klogt i at undersøge, hvem der ejer hjemmesiden.
#2 Find kreditvurderinger m.v. via Visma Rating
Visma Rating (via www.vismarating.dk) præsenterer dig for op til flere geniale features.
Via websitet finder du bl.a. Flinke-Listen, der fremhæver landets flinkeste virksomheder. I skrivende stund består listen af over 173.000 virksomheder fordelt på adskillige brancher, byer m.v. De mest flinke virksomheder er fundet ved at indsamle bedømmelser via henholdsvis Dinero og e-conomic. I top 100 finder du bl.a. Odense Kommune, TV2, Røde Kors, DGI, JYSK og mange flere.
Visma Rating giver dig også mulighed for at købe kreditvurderinger. Er du i tvivl om, hvorvidt det er en god idé at give kredit til en given virksomhed, så kan du med fordel købe en rapport, der belyser en lang række relevante faktorer. Det kan potentielt set spare dig for store tab.
#3 Følg med i medierne
Virksomheder, der gør sig bemærket på godt eller ondt, bliver typisk nævnt i medierne. Derfor giver det god mening at undersøge, om den pågældende virksomhed er nævnt i nogle af de mange online aviser, magasiner etc.
Det kan også være en god idé at screene nogle relevante fora og andre fællesskaber for kommentarer og nyheder om virksomheden.
Når du indsamler information via nettet, skal du selvfølgelig sørge for at være kildekritisk. Du kan nemlig ikke regne med, at alt der bliver skrevet online er troværdigt.