Hvorfor skal du lave en søgeordsanalyse?
Hvis du vil have succes med din online markedsføring, så kommer du ikke udenom at lave en søgeordsanalyse. Men hvad er en søgeordsanalyse egentlig og hvorfor er det så vigtigt? Det vil vi komme nærmere ind på i det følgende.
Hvad er en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse går kort og godt ud på, at finde og udvælge alle de relevante søgeord, som relaterer sig til din hjemmeside eller webshop. Det handler om at finde ud af, hvad kunderne søger på og efter, når de skal finde produkter eller ydelser, som du tilbyder.
Hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig?
En søgeordsanalyse er formentlig dén mest vigtige analyse at lave, hvis du skal have succes med din online markedsføring. Det skyldes, at det er søgeordsanalysen som danner grundlag for alt dit videre arbejde, som fx SEO (Search Engine Optimization) og SEM (Search Engine Marketing).
Hvis du ikke har lavet en grundig og dybdegående analyse af dine søgeord, er det groft sagt fuldstændig umuligt at optimere din hjemmeside. Og hvis du ikke optimerer din hjemmeside, vil du ikke få lige så mange besøgende, og dermed kunder, som du ellers ville kunne få. En søgeordsanalyse er dermed alfa omega, når det kommer til online vækst.
Hvordan laver man en søgeordsanalyse?
At lave en god søgeordsanalyse kræver erfaring, know-how og ikke mindst tid.
Processen starter som regel med en brainstorm, hvor alle de ord, man antager ens kunder søger på når de skal finde ens produkter, skrives ned. Sælger man fx senge, kan det ens søgeord være ord som “søvn”, “soveværelse”, “senge”, “nat” osv.
Når man er færdig med at brainstorme, tages der typisk et eller flere værktøjer i brug, for at kvalificere søgeordene yderligere. Der findes både gratis og betalte værktøjer, som du kan benytte dig af.
Hvis du er ny inden for søgeordsanalyse, anbefales det, at gøre brug af professionelt bureau, som kan hjælpe dig, som fx TEXTA. TEXTA hjælper virksomheder med content og online vækst, herunder søgeordsanalyse.