4 Brancher der rykker deres Point of Sale online
I den moderne verden fylder onlinesalg mere og mere, og i erhvervslivet er forretninger begyndt at rykke deres produkter ind på nettet, for at få bedre muligheder for at nå ud til flere kunder.
Eksemplerne er mange på brancher, der har ændret karakter siden starten af 00’erne, og der er en lang række fordele ved, at handlen foregår online fremfor i den normale detailhandel. Ofte ses billigere priser og lavere omkostninger ved at spare de fysisk butikker og personale, og så opnår man større effektivitet ved onlinehandel.
Efterhånden som onlinemarkedet er blevet mere almindeligt, kan man også føle sig helt tryg ved at handle på nettet.
Et eksempel på en branche, der har ændret sig fra detailmarkedet til onlinemarkedet, er garnbranchen. Salget af garn er stødt stigende, men det er ikke de fysiske butikker, der trækker salget i den positive retning.
Det skyldes dels en ændring i forbrugernes hobbyer, men i stor stil også at garnsalget er rykket online, hvor kunderne nemt og hurtigt kan få fat i lige præcis den farve og kvalitet, de leder efter.
Et andet eksempel er salget af rejser. Rejsebureauerne er i den grad gået fra fysiske butikker til internethandel. Ofte med stor gevinst, og uden at mindske serviceniveauet.
Boghandlere og design går online
Bøger, gavepapir og kontorartikler. Alt sammen ting, som de fleste har brug for i et eller andet omfang. I dag findes adskillige muligheder for at anskaffe sig bøger billigere, ved at købe dem over nettet, fremfor i de fysiske bogforretninger.
Mange kan godt lide, at have bogen i fysisk form, fremfor som e-bog, men derfor kan bogen jo stadig anskaffes via en online boghandel. Dermed slipper man for besværet med at skulle bevæge sig rundt i forskellige bogbutikker og lede efter bogen, og så er prisen ofte lidt lavere på internettet.
Derfor har mange boghandlere taget konsekvensen og har ændret deres point of sale til internethandel.
På samme måde er designbranchen forandret. Her sælges alverdens interiør såsom møbler og kunst via internettet. Design plakater er for eksempel en af de ting, som oftest sælges via internettet, og som er svære at finde i fysisk form. Ved at købe plakaterne over nettet får man dem leveret til døren, og kan nemt få et overblik over, hvilken udsmykning, der passer bedst til ens hjem.
Flyt forretningen online
En lang række fordele findes altså ved at flytte sine produkter til en hjemmeside, i stedet for at have dem stående på hylderne i en fysisk virksomhed.
Når ændringen af point of sale skal foretages, er det smartest at kontakte et flyttefirma, der kan give gode råd om pakkemetoder, og hvordan man bedst får sat sine varer ind på et lager, nu hvor butikken skal ændres.
Det kan være en stor ændring for virksomheden, at ændre point of sale, men i ovenstående brancher, har tendensen til at gå online været stigende, og der er intet, der tyder på at dette vil ændre sig i de kommende år.