Hvordan kan email-marketing være vejen frem?
Annonce
Der er en god grund til, at e-mailmarketing har eksisteret næsten lige så længe internettet har været en ting. Det er en uhyre effektiv og direkte måde at holde forbindelse til både kunder og potentielle kunder på. Har man en effektiv e-mail marketing i sin markedsstrategi, kan det nemt konvertere mange kundeemner til kunder og gøre engangskøbere til loyale, tilbagevendende kunder.
E -mailmarketing er ikke spam, men det er heller ikke en personlig besked fra en gammel ven. Det er noget et sted midt imellem. Folk er tilbageholdende med at udlevere alt for mange af deres oplysninger, men bruges e-mailmarketing på en hensynsfuld og klog facon, kan det både være et relations skabende- og overskudsopbyggende værktøj for firmaer i alle former.
Hvad er målet
Når man første gang giver sig i kast med e-mailmarketing, er det vigtigt, at man har defineret en målsætning for at sende e-mails ud. Uanset om man er et casino på Bonusfinder Danmark eller en hvilken som helst anden virksomhed, så skal målsætningen være på plads, ellers kan e-mailmarketing nemt vise sig at være spild af tid.
Når målsætningen er fastlagt, er det tid til at bestemme indholdet af e-mailene. Det er afgørende, at modtagerne ikke føler et overdrevet pres for at købe noget. Der skal laves en afvejet fordeling af interessant og relevant indhold og så decideret salgsindhold i de udsendte e-mails. Bombarderer man modtagerne med salgsmateriale, er store chancer for at skræmme dem bort.
Snyd ikke
Ingen gider modtage e-mails, hvor emneoverskriften ikke har meget med selve indholdet i e-mailen at gøre. Sørg derfor at holde hvad du lover, og ikke udgive mailen for at være noget, den ikke er. Det bliver sjældent værdsat af mange. Desuden kræver GDPR-lovgivningen blandt meget andet også, at der er sammenhæng mellem emne og indhold ved e-mailmarketing.
Samtidigt er det også yderst vigtigt, at emnelinjen er fangende og oplysende. Mange åbner aldrig tilsendte nyhedsmail, men sender dem direkte i skraldespanden. Det kræver derfor et solidt og interessant emne, hvis man skal have flere til at åbne indbakkens nyhedsmails.
Når en modtager så åbner e-mailen, er det vigtigt, at vedkommende med det samme møder et interessant og relevant indhold. Er det første øjet møder uinteressant og irrelevant, er konverteringen langt væk. Her igen hænger indholdet af mailen sammen med den overordnede målsætning og emnet på kampagnen. Er det tydeligt for læseren, hvad e-mailen har til hensigt, og at den fremstår som lavet af en professionel, er relationen allerede en smule bedre.
-
Kunden har altid ret
Man skal også sørge for at have designet af e-mailen i tankerne, når marketingstrategien udtænkes. Er e-mailen for prangende, eller bliver man mødt af blinkende lamper, så snart man åbner den, er der ligeledes stor risiko for, at mange straks trykker på slet-ikonet. E-mailens design skal passe til indholdet.
Når e-mailen designes, skal man huske på, at de læses på mange forskellige platforme. Man gør derfor klogt i at designe dem så indholdet nemt kan læses på enhver form for enhed. Indeholder e-mailen billeder, skal man huske at beskrive de enkelte billeder. Er billedvisning slået fra i modtagerens mailklients indstillinger, kan e-mailen hurtigt få et uheldigt udseende, hvis ikke der er beskrivelser af de manglende billeder.
Alle kender til at modtage uønskede e-mails, hvor det er nærmest umuligt at finde frem til linket til at framelde sig yderligere mails fra afsenderen. Det er utrolig irriterende, og det skal du naturligvis heller ikke udsætte dine læsere for. Det skal derfor være let for modtagen at finde linket til at framelde sig flere e-mails, for jo mere åbenhed man viser modtagerne, jo varmere bliver relationen.