Hvordan kan en virksomhed udnytte en Customer Data Platform?
En Customer Data Platform kan gøre gavn i de fleste virksomheder. Skal den gøre gavn, kræver det dog, at den enkelte virksomhed ved, hvordan de skal udnytte platformen – og at de rent faktisk eksekverer på det.
Har du gjort dig overvejelser om at investere i en CDP til din virksomhed, men er du i tvivl om, hvordan du vil kunne anvende den? I så fald er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i dette, inden du foretager investeringen.
Heldigvis er du havnet det helt rette sted i denne forbindelse, da du herunder kan få et nærmere indblik i, hvordan en virksomhed vil kunne udnytte en Customer Data Platform til at skabe merværdi i forretningen.
Saml data fra alle kilder ét sted
Med en CDP kan du samle dine data på tværs af alle kilder ét sted. Det er rigtig smart, da det sikrer, at du ikke skal igennem flere forskellige platforme for at hente data. I stedet får du det hele præsenteret ét sted.
Ikke nok med det, så kan en Customer Data Platform også vise dine data på mere brugervenlig og overskuelig vis. Det er selvfølgelig en fordel, da det sikrer, at du får lettere ved at udnytte dine data, da du ikke længere har et mangelfuldt overblik.
Dette er især noget, der kan vise sig at være en stor fordel, hvis man indsamler data fra rigtig mange kilder. Gør man det, er det nemlig næsten umuligt at opretholde et overblik, uden at benytte en CDP.
Få et unikt indblik i hver enkelt kunde
Noget af det, der er mest særligt ved en CDP er, at du kan få et unikt indblik i hver enkelt kunde. Når der hentes data ind fra dine kilder, bruger din CDP nemlig unikke identifikatorer på tværs af disse, så der kan oprettes unikke kundeprofiler.
Det giver dig mulighed for at klikke ind på en kunde eller et lead, hvorefter du vil blive præsenteret for al den data, der er indsamlet om vedkommende. Med udgangspunkt i dette vil du selvfølgelig have lettere ved at målrette din annoncering.
Faktisk giver det dig mulighed for at målrette din annoncering helt ned til den enkelte person. Hvorvidt det giver mening, afhænger naturligvis af, hvilke produkter eller ydelser, du sælger.
Brug data til målrettet markedsføring
Der bør ikke være nogen tvivl om, at det især er til målrettet annoncering, at man kan bruge en CDP. Da du har dine data samlet ét sted, vil du også have lettere ved at bruge denne data til at segmentere og målrette.
Virksomheder, der bruger rigtig mange penge på at annoncere på bl.a. sociale medier, vil derfor kunne opnå en bedre målretning af disse annoncer. Det betyder, at en CDP vil kunne hjælpe med at maksimere det udbytte, man får af sine marketingkroner.
Netop derfor vil langt de fleste virksomheder også opleve, at investeringen i en Customer Data Platform er noget, der hurtigt tjener sig hjem igen – i nogle tilfælde kan det ske på ganske få måneder.