Hvordan spiller man syvkabale? Kom godt i gang her
Annonce
Syvkabale er et af de mest populære spil gennem tiderne– før i tiden var det med kort på bordet, og i dag er det primært på computeren. Vi giver dig nu den ultimative guide til at komme i gang med den sjove kabale.
Kom godt i gang
Som ved enhver anden kabale gælder det i syvkabale om at få den til at gå op, dvs. at få fjernet alle kortene fra bordet. Hvis kortene ligger godt og du er heldig og dygtig nok til at få løst kabalen, vinder du. Hvis ikke, taber du, men kan altid prøve igen. Vi giver dig nu reglerne til at komme i gang med syvkabale.
Vidste du, at du nemt kan spille gratis syvkabale via nettet eller apps?
Sådan gør du
Når du spiller syvkabale på telefonen, tabletten eller computeren, placeres 7 rækker kort ved siden af hinanden, hvor kun det nederste kort er synligt. Første række har 1 kort, anden række har 2 kort og sådan fortsætter det til syvende række, hvor der er 6 skjulte og 1 synligt kort. Alle resterende kort er i en bunke, som der så kan trækkes fra. Når man finder de enkelte esser, kan man begynde at samle de enkelte fire bunker og herefter følger de næste kort toere, trere, firere og så videre, indtil alle 52 kort forhåbentlig er vendt og ligger korrekt i de fire bunker.
Selve løsningen til kabalen er at få alle kortene vendt og få dem lagt i bunker alt efter farve. Der findes fire typer kort, hjerter, ruder, klør og spar, der alle går fra 1-13 (også es til konge). Som allerede nævnt ligger de tilfældigt spredt som gemte og synlige kort. De skal nu ligges i orden i de enkelte farver, og man skal starte med det laveste kort. For at få disse gravet frem, skal man flytte rundt på de synlige kort. De placeres i rækkefølger i de 7 rækker ved at lægge dem i numerisk orden, hvor kortene samtidig ligger sort-på-rød, sort-på-rød osv.., dvs. en rød sekser skal ligges på en sort syver, der så igen ligges på en rød otter.
Hvis der i henhold til ovenstående ikke er flere muligheder for at flytte de synlige kort, kan man begynde at tage af bunken, så du kan flytte rundt på de andre kort og når en række får fjernet alle åbne kort, må man begynde at vende de skjulte kort. I traditionel syvkabale med rigtige kort, starter man med at vende 3 kort, derefter 2 kort og til sidst hver eneste kort, mens man i den digitale version selv kan bestemme, om det er hver tredje eller hver eneste kort der skal vendes.
Disse kan så bruges til at bygge flere bunker og få vendt endnu flere kort. Jo længere du kommer i spillet, jo flere kort får du vendt, og jo mere kan der bygges. Hvis det lykkedes dig at få vendt alle kort og få dem placeret korrekt, er kabalen gået op, og du har vundet. Ellers er slaget tabt, men du kan altid prøve igen.